enhundenplan.blogg.se

Berättelsen om Snoddas en efterlängtad liten Korthals Griffon som bara blir större och större....

Ett fram två tillbaka

Publicerad 2012-09-28 14:24:14 i Allmänt

Träning, träning, träning. Allt vi gör med Snoddas är att träna. Dock går det inte så bra som jag vill. Inkallning går så där. När inte löven eller Snoddas egen skugga distraherar honom. Svårt att veta hur man ska göra också. I litteraturen framgår det att man ska vara tydlig och det tycker jag att jag är, dock från feedbacken från Snoddas så  är jag inte så tydlig som jag själv tror.
 
-Matte jag förstår inte.
 
Vi övade ute utanför mitt hus igår. Då hade han inte fått vara ute i skogen eller lös den dagen så det fanns bra med energi i den lilla hundkroppen. Kanske lite väl för mycket? Just nu är "gå fint i koppel", inkallning och stanna som vi mest vill få bukt med. Dock menar husse att vi måste börja om från början igen och inte göra det för svårt för honnom. Vilket betyder mer täning innomhus med mindre disstraktioner. För mig som är en mycket otåligare människa än husse känns det frustrerande men det är nog rätta vägen att gå ändå. Samtidigt som jag vill lära Snoddas en massa saker måste jag lära mig vara tålmodig för att vi båda ska komma någon stans. Jag är mer van med hundar som tar egna intiativ och som man bara kan berämma när gom gör rätt och rätta när det inte blir det. Snoddas å andra sidan vill inte göra något fel så i stället tar han inte så mycket egna intiativ.
 
 
-Jaha, vad ska vi göra här då?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Matte

Har köpt sin första stående fågelhund. Snoddas heter han och bor med mig och husse som gör vårt bästa för han ska ha det bra. I ur och skur, vått och torrt harvar vi på med vardagslydnad, apportering och så småningom jaktträning. Här på bloggen ska ni få höra hur det går i vardagen från valp till första fågeln.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela